Har du styr på jeres BYOD-politik?

Før pandemien brød ud, tænkte virksomhederne allerede på og implementerede BYOD-politikker (Bring Your Own Device), der gav medarbejderne adgang til virksomhedssystemer fra deres egne smartphones og bærbare computere. Men ligesom så meget andet af den digitale omstilling, der foregik under pandemien, satte den hurtige fremkomst af hjemmearbejde skub i implementeringen af disse politikker.

Nu, hvor mange virksomheder er i gang med at undersøge fremtidsmulighederne med hybridt arbejde, er det vigtigt, at de fokuserer på deres BYOD-politikker sammen med deres godkendelses- og adgangsforanstaltninger for at sørge for, at de vægter sikkerheden højest. Det er muligt, at det kan gøre livet lettere for medarbejdere, når de arbejder på deres egne enheder (og hvem har ikke tjekket deres arbejdsmail på telefonen?), men det udgør også en sikkerhedsrisiko.

For det første er personlige enheder, der er koblet til et hjemmenetværk, langt mere sårbare over for virus, da virksomhederne ikke kan regulere sikkerhedsopdateringer eller installation af antivirus software på disse computere. Det åbner således døren på vid gab for potentielle cyberangreb og sikkerhedsbrud, som bringer dine følsomme data i fare – især hvis dine medarbejdere kommer til at gemme følsomme virksomhedsdata på deres harddiske eller i deres personlige cloud-løsninger.

Personlige enheder bliver også oftere væk eller stjålet. Og i betragtning af, at virksomheder ikke uden videre kan angive adgangskode- eller godkendelsespolitikker på disse personlige computere eller smartphones, er der en risiko for, at dataene på enhederne kan være ubeskyttede og let tilgængelige.

I dag har virksomhederne overvejende valgt at acceptere disse risici, fordi det er vanskeligt at implementere hybridt arbejde uden en BYOD-politik. Medarbejderne har vænnet sig til deres opsætninger derhjemme, og nogle er måske mere trygge ved at lade deres arbejdscomputer ligge på kontoret og bruge deres personlige computer derhjemme. En måde at afhjælpe disse bekymringer på er at yde en koordineret indsats for at uddanne medarbejdere og sikre, at de er opmærksomme på risiciene og har fået klare instruktioner om, hvordan de beskytter deres personlige enheder.

Hvis du vil have mere at vide om, hvordan MyCloud og Microsoft 365 kan hjælpe med at understøtte dine BYOD-politikker, er du altid velkommen til at kontakte vores markedschef Lars Jørgensen på e-mail: lj@mycloud.dk eller telefonnummer: 20 60 69 43

Antal brugere

Antal års erfaring

Antal inhouse-konsulenter

Hvad kan vi ellers hjælpe dig med?

Certifikater